Persepsi masyarakat terhadap keberadaan reklame di koridor jalan Kabupaten Sleman

BERE, JOHANES (2023) Persepsi masyarakat terhadap keberadaan reklame di koridor jalan Kabupaten Sleman. Other thesis, Institut Teknologi Nasional Yogyakarta.

[img] Text (Cover)
DRAF JOHANES.pdf

Download (1MB)
[img] Text (BAB 1)
BAB 1 (1-26).pdf
Restricted to Registered users only

Download (251kB)
[img] Text (BAB 2)
BAB II (27-35).pdf
Restricted to Registered users only

Download (126kB)
[img] Text (BAB 3)
BAB III (36-40).pdf
Restricted to Registered users only

Download (110kB)
[img] Text (BAB 4)
BAB IV (41-61).pdf
Restricted to Registered users only

Download (900kB)
[img] Text (BAB 5)
BAB V (62).pdf
Restricted to Registered users only

Download (37kB)
[img] Text (Daftar Pustaka)
DAFTAR PUSTAKA (63).pdf

Download (12kB)
[img] Text (Lampiran)
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Billboard is one of the outdoor media that has the goal of conveying a message about a product or service and even individuals who want to boost its popularity. In Yogyakarta, the presence of billboard media is not a new thing. The existence of this advertisement media is widely found in commercial areas (trade and service areas) such as in Sleman Regency, especially Selokan Mataram, Seturan, Kaliurang, Magelang, Colombo, Affandi and Laksana Adisucipto. The large number of media advertisements that are not arranged neatly reduces the natural beauty and disorder of the city and creates visual distortions for road users, especially for pedestrians and motorists. The purpose of this study was to determine the public's perception of the existence of billboards in the road corridors of Sleman Regency. To find out the public's perception of the existence of these billboards, the researcher used a quantitative descriptive analysis method. The type of data in this study is primary data, namely the data collection technique using a questionnaire. The data analysis technique used is multiple linear regression analysis techniques. With the help of the SPSS program application. The results of the study show that first, the variable of the existence of billboards simultaneously has an influence on the variable of public perception (attention). Second, simultaneously the variable of the existence of billboards has an influence on the variable of public perception (understanding) = Reklame merupakan salah satu media luar ruang yang memiliki tujuan menyampaikan
pesan mengenai suatu produk atau jasa bahkan individu-individu yang ingin mendongkrak popularitasnya. Di Yogyakarta keberadaan media reklame bukanlah hal yang asing lagi. Keberadaan media reklame ini banyak terdapat pada area komersial (area perdagangan dan jasa) seperti di Kabupaten Sleman khususnya Selokan Mataram, Seturan, Kaliurang, Magelang, Colombo, Affandi dan Laksana Adisucipto. Banyaknya media reklame yang tidak tertata rapi membuat keindahan alam berkurang dan ketidakteraturan kota dan juga menimbulkan penyimpangan visual bagi pengguna jalan terutama bagi para pejalan kaki maupun pengendara. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi masyarakat terhadap keberadaan reklame di koridor jalan Kabupaten Sleman. Untuk mengetahui persepsi masyarakat terhadap keberadaan reklame tersebut maka peneliti menggunakan metode analisis deskriptif kuantitatif. Jenis data dalam penelitian ini adalah data primer yaitu dengan teknik pengumpulan datanya menggunakan kuesioner. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis regresi linear berganda. Dengan bantuan aplikasi program SPSS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa yang pertama, secara simultan variabel keberadaan reklame memiliki pengaruh terhadap variabel persepsi masyarakat (perhatian). Kedua, secara simultan variabel keberadaan reklame memiliki pengaruh terhadap variabel persepsi masyarakat (pemahaman).

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Public perception and the existence of billboards = Persepsi masyarakat dan keberadaan reklame
Subjects: H Social Sciences > HN Social history and conditions. Social problems. Social reform
Divisions: Fakultas Teknik & Perencanaan > Perencanaan Wilayah dan Kota
Depositing User: hardita - wijaya
Date Deposited: 11 Sep 2024 03:29
Last Modified: 11 Sep 2024 03:29
URI: https://repository.itny.ac.id/id/eprint/5112

Actions (login required)

View Item View Item