@unpublished{ITNYREPOID5476, year = {2021}, month = {December}, author = {AL RIZKI}, title = {Kajian teknis produktivitas alat angkut Komatsu HD 785-7 dengan optimalisasi travel speed pada pembongkaran overburden tambang batubara di PT. Mandala Karya Prima Jobsite PT. Mandiri Inti Perkasa Kalimantan Utara}, school = {Institut Teknologi Nasional Yogyakarta}, keywords = {travel speed,productivity, road geometry, cycle time = travel speed, produktivitas alat angkut, geometri jalan, cycle time.}, url = {https://repository.itny.ac.id/id/eprint/5476/}, abstract = {PT. Mandala Karya Prima (PT. MKP) has set a target for overburden stripping productivity of 125 BCM/hour for each Komatsu HD785-7 type of conveyance. Productivity data from observations obtained conveyance productivity of 93 bcm/hour with a speed of 18.57 Km/hour at an average distance of 2.57 km with a circulation time of 23.05 minutes. The purpose of this research is to optimize the speed of the conveyance, where the speed of the conveyance is one of the contributing factors to the failure to achieve the productivity of the conveyance. The factors causing the non-optimal speed of the conveyance both in the condition of the load or empty are the condition of the haul road geometry, travel time, and the load of the conveyance. transportation which includes the width of the haul road, the condition of the road surface, and the grade of the road. Efforts that can be made to increase the speed of the conveyance are to improve the geometry of the haul road where the actual condition of the haul road is 23 meters wide, the haul road grade in segment one is 17\%, with uneven road surface conditions. This is done by increasing the width of the road by 24,094 meters with a road grade of 10\% and improving the condition of the road surface that accommodates the HD 785-7 type of transportation equipment, setting a minimum improvement from the weight of the equipment to anchors of 91 tons. From these improvements, the optimal speed of the empty conveyance is 26.20 km/hour and the payload is 18.39 km/hour so that the travel speed is 22.30 km/hour. By optimizing the speed of the conveyance and improving the factors inhibiting the speed of the conveyance, the productivity of the conveyance is 155 bcm/hour with a circulation time of 16.94 minutes, thus increasing = PT. Mandala Karya Prima (PT. MKP) menetapkan target produktivitas pengupasan overburden sebesar 125 BCM/jam untuk setiap alat angkut tipe Komatsu HD785-7. Data produktivitas dari hasil pengamatan di dapatkan produktivitas alat angkut sebesar 93 bcm/jam dengan kecepatan 18,57 Km/jam pada jarak tempuh rata-rata 2,57 km dengan waktu edar 23,05 menit. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengoptimalkan kecepatan alat angkut, dimana Kecepatan alat angkut menjadi salah satu faktor penyumbang tidak tercapainya produktivitas alat angkut. Faktor ?faktor penyebab tidak optimalnya kecepatan alat angkut baik dalam kondisi muatan ataupun kosongan adalah kondisi geometri jalan angkut, waktu tempuh, dan muatan alat angkut. angkut yang meliputi lebar jalan angkut, kondisi permukaan jalan, dan grade jalan. Upaya yang dapat dilakukan untuk meningkatkan kecepatan alat angkut adalah dengan memperbaiki geometri jalan angkut dimana kondisi aktual lebar jalan angkut 23 meter, grade jalan angkut pada segment satu 17\%, dengan kondisi permukaan jalan yang tidak rata. Perbaikan dilakukan dengan menambah lebar jalan 24,094 meter grade jalan menjadi 10\% dan memperbaiki kondisi permukaan jalan yang mengakomodir alat angkut tipe HD 785-7, menetapkan minimal dari berat muatan alat angkur sebesar 91 ton. Dari perbaikan tersebut didapatkan kecepatan optimal alat angkut kosongan 26,20 km/jam dan muatan 18,39 km/jam sehingga kecepatan ritase adalah 22,30 km/jam. Dengan pengoptimmalan kecepatan alat angkut dan memperbaiki faktorfaktor penghambat kecepatan alat angkut didapatkan produktivitas alat angkut sebesar 155 bcm/jam dengan waktu edar 16,94 menit, sehingga didapatkan peningkatan.} }